Polubienia strony, lajki i serduszka pod postami – to nie one zapewnią ruch i sprzedaż w Twoim biznesie. To, że ktoś polubi Twoją publikację, nie oznacza, że dokona zakupu w Twoim sklepie. Jak zatem zamienić fanów w klientów? Jakie działania podjąć, aby dotrzeć do odpowiedniej grupy odbiorców, która przełoży się nie tylko na lajki i komentarze, ale także na realny zysk?
Poznaj 6 kroków frameworku Content Machine, które są odpowiedzią na potrzebę zmiany bezwartościowych lajków w lojalnych klientów.
Marketerzy na całym świecie zgodnie twierdzą, że działania z zakresu content marketingu powinny stanowić trzon aktywności podejmowanych przez marki. Obecność w świecie online to “must – have” każdego brandu, który chce dotrzeć, ale przede wszystkim zbudować relację z klientami. Sympatia, zaufanie i lojalność to emocje, zachowania najbardziej pożądane w relacji na linii klient – marka. Jednak sama obecność w digitalowym świecie nie wystarczy, trzeba wiedzieć:
✔ co,
✔ do kogo,
✔ dlaczego,
✔ jak,
✔ gdzie i
✔ po co komunikować.
Aby uzyskać odpowiedź na te pytania i móc stworzyć najlepszą dla swojego biznesu strategię komunikacji, należy wypełnić prosty model biznesowy. Odpowiednio wypełniony pozwoli Ci także zobaczyć swoją markę w szerszej niż dotąd perspektywie.
Na podstawie wypełnionego Content Machine Model Canvas stworzysz framework Content Machine, który jest zautomatyzowanym procesem tworzenia i odpowiedniego dystrybuowania treści. W Content Machine nie możemy wyszczególnić jednego głównego zadania – Content Machine to koło, które nie tylko musi być w ciągłym ruchu, ale także musi spełniać wszystkie elementy. Content Machine nie łączy w sobie tylko Facebooka, czy Instagrama. Opiera się on na synergii pomiędzy wszystkimi kanałami, w których jest obecny Twój brand. Strona www, blog, e- sklep czy wreszcie Social Media.
Człowiek – to od niego wszystko się zaczyna. Nieważne, czy na czele Twojej organizacji stoisz Ty, jako ekspert branżowy, influencer lub ambasador Twojej marki, czy agencja. Ty jako człowiek mówisz do ludzi i na tym powinna opierać się Twoja komunikacja.
Sytuacją win-win jest zrozumienie, że komunikacja polega na obustronnym dialogu i wzajemnym dawaniu.
O co chodzi? Klient/ odbiorca daje Ci swoją uwagę, Ty za to odwdzięcz się wartościowym contentem.
Knowledge Center – jak często zastanawiasz się, co publikować? Miotasz się, nie masz pomysłu, więc wymyślasz coś na poczekaniu i liczysz na kilka lajków? Jeśli brzmi znajomo, to popełniasz błąd, który sporo Cię kosztuję. ‘
Rozwiązanie problemu na szczęście jest proste. Przygotuj sobie bazę wiedzy i plan komunikacji, dzięki czemu nie będziesz już marnować cennych godzin na ciągłym wymyślaniu koła na nowo. Twoją bazą wiedzy i contentu może być podcast, artykuł, film, czy webinar.
Do usprawnienia i poukładania contentu może Ci posłużyć wiele narzędzi, zarówno płatnych, jak i tych całkowicie darmowych.
Mikrotreści – powstają na bazie Knowledge Center. To już stworzony przez Ciebie i praktycznie gotowy do publikacji materiał. Wiele osób konsumuje treści pojawiające się w Social Mediach szybko, przelotnie, w biegu, w kolejce do sklepu lub w drodze do pracy. To idealny moment, aby przemycić im trochę wiedzy i wartościowych treści w skondensowany sposób. Ze stworzonego materiału: podcastu, filmu, artykułu – stwórz kilka mikrotreści takich jak: infografiki, cytaty czy klasyczne posty. Jeśli Twój odbiorca nie znajdzie czasu na skonsumowanie całego materiału np. webinaru, czy dłuższego filmu, dostarczysz mu tę samą wiedzę w pigułce.
Dystrybucja – odpowiednia dystrybucja stworzonych treści to klucz do sukcesu, którym jest dotarcie z naszym przekazem do osób, które będą nim zainteresowane. Odpowiednia dystrybucja mikrotreści tworzy wiele punktów styku z marką. Mikrotreści to nie tylko angażujące formaty (posty rozwijane, infografiki, albumy, panoramy, posty 3D, animacje, cytaty, wydarzenia, referencje) to również ich dopasowanie do wybranego medium (strony www, dedykowanego Landing Page’a, Facebooka, Instagrama, LinkedIna, Pinteresta, Tik-Toka, Snapchata, YouTube’a, Spotify, Twitch’a, Messenger’a). Tak! Media społecznościowe znacząco wykraczają poza trzy niewątpliwie najpopularniejsze, a każde z nich rządzi się swoimi prawami. Tutaj należy odpowiedzieć sobie szczerze na pytanie, czy wiemy, gdzie znajduje się nasza grupa docelowa?
User Generated Content – to swego rodzaju podziękowanie i wyraz sympatii Twoich odbiorców za wartościowy content, który im dostarczasz. Jeśli chcesz zadbać o rozwój swojej marki, twórz content, który porywa, który jest przewrotny i na tyle dopasowany do grupy docelowej, do jej insightów, że Twoja marka nie będzie musiała mówić o sobie sama, bo będzie miała do tego swoich ambasadorów. Zachęcaj odbiorców do tworzenia contentu o Twojej marce, dzięki czemu zyskasz większą wiarygodność i zaufanie do Twojego brandu.
Analiza – skąd wiedzieć, czy to co robimy, przynosi pożądane efekty? Obserwuj i analizuj. Nie na podstawie liczby lajków i serduszek zostawionych pod postem. Na efektywność naszych treści składa się wiele więcej czynników. Badaj je i wyciągaj wnioski. Poprawiaj to, co wymaga poprawy, udoskonalaj to, co przynosi efekt. Możesz też zapytać swoich odbiorców o to, które treści/ tematy szczególnie się im podobały. Zapytaj, o czym chcieliby poczytać, czy posłuchać, co szczególnie ich interesuje. Poczują się docenieni i będą mieć poczucie, że treści tworzysz dla nich.
Content Machine, oprócz automatyzacji oraz zapewnienia transparentności wszystkich podejmowanych aktywności wokół budowania marki danej organizacji, zapewnia nam przede wszystkim skuteczność działań.
Content Machine jest poniekąd instrukcją obsługi contentu dla naszej firmy. Czy sam content to faktycznie często za mało? Tak, jeśli pozwalamy na to, żeby jego potencjał nie został w pełni wykorzystany i myślimy o nim krótkowzrocznie. Jeśli pozwalamy na działania bez szerszego planu i przewidywania kolejnych kroków. Jeśli pozwalamy, żeby tworzone treści żyły własnym życiem i nie wprawiamy koła stojącego za Content Machine w ruch. Ciągły ruch.
Chcesz lepiej poznać framework Content Machine? Zapisz się już dziś na bezpłatny webinar! Liczba miejsc ograniczona, więc nie zwlekaj.