Tworzenie fotografii produktowej znajduje szerokie zastosowanie przede wszystkim w sprzedaży e-commerce i różnego rodzaju działaniach marketingowych.
W odróżnieniu od fotografii packshotowej, mającej zastosowanie głównie w sklepach internetowych, gdzie przedstawiony produkt, na jednolitym białym tle musi jak najwierniej odzwierciedlać rzeczywistość, fotografia produktowa w social mediach jest elementem tworzenia wizerunku marki. Dzięki kreowaniu określonych emocji i nastrojów za pomocą fotografii, możemy wpłynąć na naszego odbiorcę i sprawić, aby utożsamiał określone uczucia z proponowanym przez nas produktem.
Jak możemy skutecznie przygotować się do sesji produktowej, jeśli decydujemy się samodzielnie podjąć działania w celu stworzenia ujęć, które będą tworzyć naszą markę na fanpage?
Planuj
Ważnym elementem rozpoczęcia pracy nad sesją jest stworzenie konkretnego planu, który pozwoli nam uniknąć inwestowania czasu w pomysły, które i tak z czasem uznamy za nietrafione, niewpisujące się w klimat i stylistykę naszego produktu. Na początku zastanówmy się, jakie emocje mają wywoływać u odbiorcy nasze ujęcia i w jaki sposób możemy to osiągnąć dobierając odpowiednie tło, oświetlenie lub ewentualne rekwizyty.
Inspiruj się
Mając już pewność, jaką historię o naszym produkcie chcemy opowiedzieć poprzez fotografię, dobrym pomysłem będzie znalezienie inspiracji w kreacjach innych twórców. Mogą to być zarówno portfolia profesjonalistów, jak i popularne serwisy np. Pinterest czy Behance, gdzie miliony użytkowników z całego świata publikuje swoje prace. Zapisujmy pomysły, które szczególnie przypadły nam do gustu i stwórzmy w oparciu o nie galerię inspiracji, która pomoże nam określić kierunek, w którym realizować będziemy naszą pracę.
Twórz listy
Mając już obrany kierunek działań, warto stworzyć listę rzeczy, które będą nam potrzebne do realizacji naszej sesji, zarówno w kwestii sprzętowej, jak i różnego rodzaju teł i rekwizytów. Tego typu plan pozwoli nam ograniczyć liczbę dodatkowych dekoracji tylko do tych, które będą niezbędne do wykonania wybranych wcześniej pomysłów. W ten sposób zminimalizujemy ryzyko przeładowania fotograficznych scenerii zbędnymi rekwizytami, wprowadzającymi w kadr kompozycyjny chaos i rozpraszającymi uwagę odbiorcy od głównego tematu fotografii, czyli produktu.
Przygotowując produkty, zadbaj o detale
Przed przystąpieniem do pracy poświęćmy trochę uwagi głównemu bohaterowi (bohaterom) realizowanej przez nas sesji, czyli produktom. To przede wszystkim na nich będzie skupiał się wzrok przyszłego odbiorcy. Drobinki kurzu, odciski palców, przebarwienia, naderwane etykiety, zagięcia czy też nieestetyczne folie zabezpieczające lub dodatkowe naklejki z kodem kreskowym – nie dodadzą naszym ujęciom profesjonalnego charakteru i estetyki. Pamiętajmy, aby wybierać produkty o nienagannym wyglądzie, a przed sfotografowaniem zadbajmy o ich dokładne wyczyszczenie.
Zadbaj o miejsce pracy
Nie posiadając profesjonalnego studia fotograficznego, szczególnie ważną kwestią jest odpowiednie przygotowanie przestrzeni pod scenerię naszych fotografii. Postarajmy się wybrać miejsce o jak najbardziej neutralnym kolorystycznie i jednolitym charakterze np. biały stół i białe ściany lub czarny stół i czarne ściany. Zwróćmy uwagę, aby zbędne elementy otoczenia nie pojawiały się w kadrze. Upewnijmy się, że mamy odpowiednią ilość miejsca, aby móc swobodnie poruszać się wokół ułożonej scenerii. Przed przystąpieniem do pracy miejmy pod ręką zestaw do oczyszczania miejsca pracy między kolejnymi ujęciami – ręcznik papierowy, ściereczki, płyn do czyszczenia i większych rozmiarów pędzel, szczególnie gdy używamy sypkich dekoracji takich jak piasek lub brokat.
Wymienione pięć kroków przygotowania do realizacji sesji produktowej usprawni naszą pracę i zapobiegnie inwestowaniu naszego czasu w chaotyczne działania, które z dużym prawdopodobieństwem nie przyniosą oczekiwanego efektu. Przygotowanie określonego planu i dbałość o szczegóły pomoże nam również zwiększyć szanse na uzyskanie jak najwyższej jakości materiałów, wymagających jak najmniejszej ingerencji programów graficznych.