Real time marketing (czyli RTM) to rodzaj marketingu, który dzieje się tu i teraz. W czasie rzeczywistym reaguje na bieżące wydarzenia kulturowe, społeczne, polityczne, sportowe. Założenie jest proste, lecz wyzwanie trudniejsze- liczy się czas, kto pierwszy ten lepszy. Real time marketing jest uwielbiany przez internautów, jak i marketerów. Dzięki swojemu potencjałowi viralowemu daje szansę, aby niskim kosztem pokazać się szerszej publiczności.
RTM ma śmieszyć, zaskakiwać, pobudzać do myślenia i namawiać do dyskusji – to swego rodzaju cięta riposta, komentarz, który wypowiada marka.

Wśród pracowników agencji marketingowych, socialowych i digitalowych, wśród wszystkich marketerów i specjalistów – trwa odwieczny spór. Czy RTM można zaplanować? Jeśli tak, czy to wciąż jest real time marketing?

Według specjalistów ClickCommunity TAK.
Skoro RTM to komentarz dotyczących pewnych wydarzeń- również premier, zawodów sportowych, gal, o których wiemy wcześniej, to dlaczego nie? Wciąż to będzie komentarz dotyczący ważnych wydarzeń, z tą różnicą, że wiedzieliśmy o nim wcześniej i mogliśmy dobrze go przemyśleć.
W tym przypadku różnica jest taka, że nie jest to już tylko wyścig z czasem, ale także z kreatywnością!

Tip: interesuj się ważnymi dla odbiorców newsami, wydarzeniami sportowymi, premierami filmowymi i serialowymi, na które czeka cały świat, galami rozdania Oscarów czy Złotych Malin. Stwórz kalendarz, który pomoże Ci uporządkować wszystkie nadchodzące okazje do stworzenia RTMa – dzięki temu zdobędziesz czas, aby wymyślić coś genialnego, co zachwyci klientów marki.

Wiemy już, czym jest RTM, ale jak zrobić go dobrze?

 

1. Akcja – reakcja, czyli liczy się czas!

Najlepszy RTM do taki, który pojawia się niemal natychmiast, komentując wydarzenia wypowiedzi, wyniki- wszystko, to co wydarzyło się ważnego.
Reakcja na dziejące się wydarzenia powinna trwać kilka/kilkanaście minut.

Pamiętaj! RTM-em nie będzie kolejny post o tym samym, jeśli ubiegło Cię wiele innych marek, szczególnie Twoja konkurencja- odpuść i bądź bardziej czujny, abyś to Ty następnym razem był pierwszy. Niestety internauci szybko się nudzą.

2. Only good fun!

Jak musi być real time marketing? Zabawny i kreatywny! Nikt nie lubi nudy, a szczególnie w Internecie, dlatego jeśli nie masz naprawdę dobrego, kreatywnego i zabawnego pomysłu na RTM – odpuść, nic na siłę.
Ale czy na pewno tylko kreatywny i zabawny? Nie, musi być zrobiony ze smakiem!
Nie może nikogo obrażać ani wyśmiewać.
Internet nie zapomina i bywa bezlitosny, a Ty chyba nie chcesz się niepotrzebnie narażać na nieprzychylne komentarze?
RTM musi także być celny – Pamiętaj! To, co jest ważne dla Ciebie, nie musi być ważne dla Twoich odbiorców.
RTM musi interesować Twoją grupę docelową.

3. Hasztag – daj się odnaleźć!

Odpowiedni hasztag przypisany do wydarzenia, do którego stworzyliśmy RTM, jest ważny przede wszystkim z dwóch powodów. Po pierwsze, dasz się łatwo wyszukać, szczególnie na Twitterze, gdzie w ten sposób szukamy dyskusji, do której chcemy dołączyć. A po drugie, dzięki temu szybko odbiorca zorientuje się, jakiego wydarzenia dotyczy publikacja.

Tutaj również warto wspomnieć o krótkim copy – jeśli nasz RTM poleci w świat podczas np. sportowych rozgrywek, nikt nie będzie miał czasu, aby wczytywać się w długą treść. Najlepiej skondensuj wszystko w jednym, maksymalnie dwóch zdaniach.

Dobry real time marketing może zrobić wiele dobrego dla naszej marki: zwiększyć zasięgi, rozpoznawalność, sympatię odbiorców.

Niestety ten nietrafiony może także zrobić wokół naszej marki niechciany bałagan i popsuć wizerunek, na który długo się pracowało.