Najpopularniejsza aplikacja 2020 roku?

Panująca pandemia i różne akcje społeczne, które zachęcały do zostania w domu, sprawiły, że ludzie szukali nowych sposobów na rozrywkę i ogromna część zdecydowała się sprawdzić właśnie TikToka. Ta aplikacja była najczęściej pobierana w trzecim kwartale 2020 roku zarówno na Androidzie, jak i na iOS. W poprzednim kwartale TikTok uplasował się na drugim miejscu zaraz po Zoomie.

Jesienią 2020 roku nad TikTokiem wisiało widmo zablokowania aplikacji na terenie Stanów Zjednoczonych, tak jak miało to miejsce latem w Indiach.  Microsoft był chętny, aby przejąć TikToka w USA, natomiast po kilku próbach zablokowania aplikacji przez administrację byłego już prezydenta Donalda Trumpa finalnie do tego nie doszło, a aplikacja wciąż jest dostępna na terenie całych Stanów Zjednoczonych.


Czy warto wejść na TikToka jako firma?

Oczywiście nie każda firma i jej profil działalności ma szansę odnieść sukces na TikToku. Zacznijmy od nakreślenia, kogo możemy spotkać na TikToku, są to w ponad 90% przypadków osoby poniżej 19 roku życia, a w szczególności kobiety. Jeśli podane wcześniej informacje pokrywają się z grupą docelową Twojej firmy, może warto rozważyć wprowadzenie TikToka do swoich działań?

Warto zaznaczyć, że coraz więcej starszych osób pojawia się na TikToku i jeśli ten trend będzie rósł tak szybko, jak popularność tej aplikacji, to w niedługim czasie TikTok otworzy się dla coraz większej ilości firm.

Najlepszymi branżami do promowania na TikToku są zdecydowanie branże beauty oraz fashion. Działania z tego sektora najczęściej opierają się o współpracę z influencerami, ale nie jest to jedyne rozwiązanie, ale o tym nieco później.

Czy muszę zakładać konto na TikToku, aby na nim działać?

Na TikToku nie trzeba mieć konta, aby było o Tobie głośno! Świetnym przykładem na to jest akcja #TaniaSobotaChallenge stworzona przez sieć sklepów Lidl. Co ciekawe Lidl nie ma żadnego oficjalnego konta na TikToku.

Kampania rozpoczęła się od współpracy z paroma influencerami z TikToka oraz przygotowania tego, co na TikToku najważniejsze, czyli krótkiej i chwytliwej piosenki. Kampania stała się viralem i jest świetnym przykładem user generated content. Masa młodych osób wybrała się do Lidla, aby nagrać TikToka ze sklepu, a przy okazji zrobić zakupy, co było głównym celem tej akcji.

Jak to wyszło w liczbach? Sam hashtag wygenerował ponad 750 tyś. wyświetleń, a z przygotowanym utworem powstało ponad 1300 filmów.

Decydując się na tę opcję, będziemy współpracować z twórcami na zasadzie lokowania produktu. Ta opcja jest bardzo korzystna, ponieważ działając z istniejącymi już TikTokerami, możemy liczyć na: duży zasięg, stworzenie przez nich TikToka od A do Z oraz zareklamowanie naszego produktu swoim wizerunkiem. Młodsze osoby często chcą być jak swoi ulubieni twórcy internetowi i są przez to bardziej skłonni skorzystać z promowanego produktu lub usługi.


Jeśli jednak zdecydujemy się na stworzenie swojego konta…

Po pierwsze musimy zrozumieć, na czym polega content TikToka, są to krótkie, maksymalnie 60-sekundowe treści z akompaniamentem muzyki lub wybranego dźwięku, który możemy wybrać z dostępnej bazy lub dodać sami, tak jak to było w przypadku omawianego wcześniej Lidla.

Dobrym rozwiązaniem jest wpasowanie się w obecnie panujące trendy, musimy być w tym przypadku śledzić je na bieżąco, ponieważ bardzo często się one zmieniają. Na TikToku możemy znaleźć trendy z najróżniejszych kategorii, takich jak np. lipsync, czy taniec.

Kluczowym elementem jest dobranie odpowiedniego głównego formatu, który będzie pasował do naszej firmy. Niżej kilka formatów, które możecie wprowadzić u siebie lub się nimi zainspirować:

 

  • DIY (zrób to sam) – jeśli spojrzymy nieco szerzej na ten format, okaże się, że sprawdzi się on w wielu branżach. W przypadku branży beauty możemy pokazać, jak za pomocą naszych produktów można stworzyć piękny make-up. Jeśli z kolei prowadzimy sklep z odzieżą, czemu by nie pokazać kilka stylizacji, jakie możemy zrobić z naszych ubrań? Nawet poradnie dietetyczne mogą pokazać, jak przygotować dania, które znajdują się w dietach, jakie można u nich nabyć.
  • Porady – ostatnio sam trafiłem na świetny przykład zastosowania tego formatu, kiedy przeglądałem TikToka. Na profilu jednej z agencji rekrutacyjnych możemy znaleźć serię o tym, jak napisać swoje CV i co powinno się w nim znaleźć. Biorąc pod uwagę, że dużo młodych osób już od 16 roku życia szuka pracy np. na wakacje i będą musieli takowe napisać, taka seria jest strzałem w dziesiątkę!
  • Lip-sync i taniec – te muzyczno-taneczne formaty sprawdzą się bardziej jako działania employer brandingowe, niż promocja naszego produktu lub usługi. W tym formacie możemy skorzystać z panujących na TikToku trendów i pokazać atmosferę w pracy oraz to, jak zgrany mamy zespół.
  • Storytelling – możemy zaadaptować go nawet na case study. Świetnie sprawdzi się w przypadku usług, możemy w ten sposób rozjaśnić, na czym one polegają. Przykładowo salon kosmetyczny może opowiedzieć, jak przebiega dany zabieg oraz jakie produkty są podczas niego używane.
  • Challenge – często wśród trendów pojawiają się rozmaite challenge, w których możemy wziąć udział. Jeszcze większy sukces osiągniemy, jeśli wpadniemy na pomysł na własny challenge i rozejdzie się on w tempie viralowym, co na TikToku nie jest tak trudne do osiągnięcia!

Jeśli chcecie zobaczyć, jak w praktyce wyglądają konta firmowe z naszego podwórka na TikToku i poszukać dodatkowych inspiracji możecie sprawdzić profile Decathlon Polska, x-kom i Zimowy Narodowy! Dla osób, które chcą z kolei zobaczyć bardziej globalne konta, polecamy sprawdzić profil Zalando.

 

 

Podsumowując

Prowadzenie działań na TikToku, jest świetnym rozwiązaniem dla marek, których grupę docelową stanowią młodsze osoby. Wchodząc na TikToka, możemy wybrać współpracę z istniejącymi już twórcami lub założyć własne konto i zacząć tworzyć, oczywiście jedno nie wyklucza drugiego.

TikTok daje nam możliwość poszerzenia swoich zasięgów i jeśli zdecydujemy się na opcję z tworzeniem własnych treści oprócz czasu, nie będziemy musieli wydać ani złotówki! Pamiętajmy tylko o doborze odpowiedniego formatu treści, który dopasuje się do profilu działalności.