Personal branding – jak zbudować swoją markę osobistą?

Pojęcie marki osobistej często kojarzy nam się z branżowymi ekspertami, osobami na wysokich stanowiskach lub z członkami zarządów różnych firm. Choć skojarzenie jest jak najbardziej poprawne, to nad własną marką osobistą możemy pracować, będąc nawet na stanowisku juniorskim. CEO Amazonu Jeff Bezos powiedział, że „marka osobista to to co mówią o tobie inni, gdy wychodzisz z pokoju”.

Dzięki silnej marce osobistej możemy znacząco ułatwić sobie życie zawodowe oraz zaistnieć na rynku. Personal branding sprawdzi się świetnie w przypadku osób które:

  • Chcą być postrzegane jako ekspert w swojej branży,
  • Posiadają dużą wiedzę oraz kwalifikacje i chcą je spieniężyć,
  • Planują dotrzeć ze swoim produktem do większej liczby klientów,
  • Pragną stać się bardziej atrakcyjni w oczach rekruterów i potencjalnych pracodawców.

Budowanie marki osobistej to proces czasochłonny i musimy się liczyć z tym, że po miesiącu nie zostaniemy jednymi z najbardziej rozpoznawalnych ekspertów w swojej branży. Chcąc zacząć swoją przygodę z personal brandingiem, powinniśmy stworzyć strategię dla swoich działań. Na początek należy odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

  • Kim jestem i na czym znam się najlepiej?
  • Jakie wartości przyświecają moim działaniom?
  • Dla kogo tworzę, komu przydadzą się moja wiedza i umiejętności?
  • Jak chcę być postrzegany?
  • Czym wyróżniam się na tle konkurencji?

Po odpowiedzeniu na te pytania możemy wyciągnąć już ogólny zarys tego, co i dla kogo chcemy tworzyć. Teraz należy zastanowić się, gdzie będziemy publikować nasze treści? Wybór medium, na którym będziemy się skupiać najmocniej, zależy w głównej mierze od naszej grupy docelowej.

LinkedIn – znajdziemy tam specjalistów z praktycznie każdej branży i jeśli chcemy budować nasz wizerunek jako eksperta w danej dziedzinie, to miejsce będzie dla nas idealne. Jest to świetne rozwiązanie jeśli jesteśmy związani z branżami takimi jak marketing lub IT.

Facebook – mówi się, że ten, kto nie ma konta na Facebooku, tak naprawdę nie istnieje. W myśl tej zasady znajdziemy tam przedstawicieli każdej grupy docelowej, ale z uwagi na ogrom treści, jaki jest tam serwowany, może nam być ciężko przebić się z własnymi treściami, jeśli nie chcemy wkładać w nie budżetu reklamowego. Facebook może stanowić natomiast świetne uzupełnienie naszych działań.

Instagram – w wielu przypadkach będzie stanowił uzupełnienie, jeśli chcemy pokazać nasze działania bardziej „od kuchni”. Z drugiej strony, jeśli budujemy naszą markę osobistą jako eksperta związanego z branżą health&beauty lub pokrewnymi, to Instagram może być dla nas prawdziwym strzałem w dziesiątkę i to właśnie tam znajdziemy najwięcej osób zainteresowanych naszymi treściami.

Twitter – jest świetnym miejscem na uzupełnienie swoich działań, które ostatnimi czasy staje się coraz bardziej popularne! Na Twitterze możemy udostępniać nasze krótkie przemyślenia oraz odniesienia do artykułów.

Własna strona internetowa – niezależnie od tego, czy będziemy tam prowadzić bloga, czy stworzymy jakiś nieduży landing page z paroma informacjami i formularzem kontaktowym, to nasze własne miejsce w internecie będzie działać na naszą korzyść. W przypadku prowadzenia własnego bloga możemy opracowywać mikrotreści związane z naszymi publikacjami i umieszczać je w mediach społecznościowych razem z odnośnikami.

Oprócz miejsc w internecie, które zostały wymienione, znajdziemy jeszcze wiele przydatnych stron, takich jak np. Behance, gdzie możemy umieścić nasze portfolio. A dla osób, które swoimi treściami będą celować w młodszych odbiorców świetnym uzupełnieniem może okazać się TikTok, o którym pisaliśmy już w poprzednim artykule.

Skoro wiemy już, gdzie i dla kogo będziemy tworzyć, pozostaje nam jeszcze pytanie: co będziemy udostępniać? Poniżej mamy dla Was kilka propozycji, z których możecie skorzystać:

  • Artykuły – dłuższe treści sprawdzą się idealnie na blogu, jeśli zdecydowaliśmy się takowy prowadzić oraz na LinkedInie, który w swoich funkcjach daje nam również możliwość publikowania treści eksperckich.
  • Porady – ludzie uwielbiają zdobywać nową wiedzę, szczególnie jeśli ta jest za darmo. Dzieląc się przydatnymi informacjami, możemy przyciągnąć nowych obserwatorów do naszego profilu oraz budować swój wizerunek jako eksperta w danej branży.
  • Case studies – jeśli zrealizowaliśmy jakiś ciekawy projekt, nasza kampania osiągnęła fenomenalne wyniki, a umowa z klientem pozwala nam wspomnieć o tym kilka słów, jest to świetna okazja na potwierdzenie naszych umiejętności!
  • Mikrotreści – w przypadku kiedy publikujemy artykuły na naszym blogu, bądź pojawiamy się gdzieś gościnnie, warto obudować to dodatkową treścią i udostępnić.
  • Raporty oraz artykuły – w sieci pojawił się ciekawy raport związany z Twoją branżą? Napisz swoje przemyślenia związane z nim i podziel się nimi na swoich profilach społecznościowych!

Jeśli Twoje dni mijają szybciej niż piękna i długa reklama Apartu i chcesz zautomatyzować proces tworzenia treści i ich dystrybucji w mediach społecznościowych, to idealnym rozwiązaniem dla Ciebie będzie Content Machine. Chcesz wiedzieć więcej? Wszystko czego szukasz, znajdziesz tutaj! 

Skoro wiemy już co, gdzie i dla kogo, to nie pozostaje nam nic innego, jak zacząć działać nad własną strategią i marką osobistą. Jeśli zabraknie Wam kiedyś pomysłów, zawsze możecie zainspirować się działaniami konkurencji, ale pamiętajcie, że zainspirować się, to nie znaczy coś skopiować!